De Motorsports Division van Pride and Sports  wil de inclusiviteit binnen de motorsport bevorderen en borgen. Door te informeren over de mogelijkheden daartoe, kunnen contacten en connecties ontstaan om deze fantastische sport verder te ontwikkelen en te laten groeien. Wil je hierover meer informatie? Neem dan een kijkje in onze activiteitenkalender en neem daarna volledig vrijblijvend contact met ons op. We geven je graag aan wat wij voor jou en/of jouw organisatie kunnen betekenen, ook buiten onze kalender om!

 Teamsport

De Motorsport is een fantastische sport om jezelf te ontwikkelen en op de proef te stellen. Maar daar blijft het niet bij. Het komt wellicht een beetje vreemd over maar motorsport is wel degelijk ook een teamsport; rondom een voertuig opereert een team van mensen (van monteur tot manager, van marketeer tot coureur) die een eenheid moeten smeden om het uiterste uit het voertuig en de coureur te kunnen halen onder de gegeven omstandigheden zoals het circuit, het weer, et cetera. Zo staat Max Verstappen bijvoorbeeld voor een heel team en zonder dat team was hij nooit wereldkampioen Formule 1 racen geworden!

Motor driven

Het ligt in de motorsport voor de hand dat het voertuig met motor bepalend is voor het maken van de klassen (motor driven) en niet de genderdiversiteit (gender driven). Voor veel motorsportklassen geldt dat ook maar helaas nog niet voor alle klassen.  Hier is dus nog veel te winnen en wij kunnen daarbij helpen! Dus wat let je? Neem ook hierover gerust contact met ons op.

 Voor ieder wat wils

De motorsport staat voor alle sporten waarbij het voertuig wordt voortgedreven door een motor. De motorsport kent vele varianten en klassen. We geven je daar nu een eerste indruk van:

Virtueel

Wil je liever eerst op afstand kennis maken met de sport? Ben je in bezit van een (spel) computer? Overweeg dan eens om een motorsportspel te doen. Die heb je in alle gradaties en motorsportvarianten die wij hieronder ook nog bespreken. Het gaat erom dat jij er lol in hebt, toch? En je zo oriënteren op weg naar je voorkeur van motorsport, daar is niks mis mee! Je kan zelfs viryueel doorgroeien naar Nederlandse en internationale competities. Jij bepaalt zelf hoe gek je het maakt. Motorsport is tenslotte ook een sport van beheersing. Wil je hier meer informatie over hebben, neem dan contact met ons op en we helpen je virtueel op weg…

 

Bepaal het aantal wielen

Heb je een voorkeur voor een voertuig op 2 of op vier wielen? Kies je voor een racemotor of voor een raceauto? Die keuze bepaalt namelijk je interesse voor de volgende klassen.

Motorracen doe je met een motor en dus op twee wielen. Motorracen kan je van klein naar groot en lekker genderneutraal. Voor een overzicht van de motorracebanen, klik je hier. Voor een overzicht van de clubs klik je hier. Voor meer informatie vanuit de motorsportbond klik je hier.

Motorcross

Motorracen over onverhard terrein heet motorcross. Motorracen kan je van klein naar groot en lekker genderneutraal. Voor een overzicht van de motorracebanen, klik je hier. Voor een overzicht van de clubs klik je hier. Voor meer informatie vanuit de motorsportbond klik je hier.

Motorspeedway

 

 

Offroad motorcross

 

 

Bij offroad crossen komt het neer op het tonen van je behendigheid en voertuigbeheersing op een daar speciaal voor uitgezet parcours. Denk daarbij aan rotspartijen en allerlei handeren hindernissen.

 

 

 

Karting

 

Deze tak van motorsport is de ideale opstap naar de autorace sport. Het voertuig bestaat uit een open chassis waarbij je als coureur wordt beschermd door kunststof bumpers die met metalen beugels aan het chassis zijn verbonden. Een kart is dus bepaald geen botsauto! Op de kart kunnen een ketting aangedreven of een as aangedreven motor worden geplaatst. De soort motor bepaalt de klasse waarin wordt geraced. De circuits variëren in lengte van een paar honderd meter tot zelfs een paar kilometer! Ook variëren ze qua snelheid en behendigheid. Je kan met de sport beginnen door met een regelmaat naar een (indoor of outdoor) kartbaan in de buurt te gaan waar je een kart kunt huren. Je betaalt dan per rit (stint) van 10 minuten gemiddeld 15 euro, want dat kan per baan verschillen.  Je zult al snel merken dat racen niet alleen een kwestie is van gas geven. Het is de kunst om je voertuig met de minste weerstand over het circuit te leiden, dat betekent dat je het circuit moet leren lezen en je racelijn, rem, stuur en gaspunten daarop moet aanpassen. En de grap van alles is dat het circuit telkens veranderd door het gebruik van de baan en de wisselende weersomstandigheden. Grote namen komen voort uit de karting zoals Max Verstappen, Lewis Hamilton, Lando Norris en Charles Lecreq. Ook onze eigen voorman bij de motorsportsdivision, Milan, is bedreven in deze sport. Hij is zowel in 2020 als in 2021 Open Nederlands Kampioen geworden; in de 15 pk serie klasse en in de DD2 klasse. Als je dus meer informatie wilt over deze tak van sport dan kan je de informatie uit de eerste hand krijgen. Schroom je daarom niet en neem meteen contact op met hem.

 

 

Autoracesport

 

Beheers je de kartsport (geloof ons, dat doe je pas na jaren) of ben je al een ervaren autorijder, dan is het wellicht een idee om eens naar een autorace circuit te gaan en een autorace van je favoriete automerk of type te bezoeken. Racen is echter totaal iets anders dan rijden over de openbare weg en dus is het wellicht een idee om een trackday onder begeleiding te ondergaan. Je leert dan de eerste basisbeginselen van het racen en je raced ook onder begeleiding. Dat is beter dat zelf maar wat te doen, want anders loop je de kans dat je met een hele auto het circuit op komt en met een halve auto het circuit verlaat…en dat zou toch enorm zonde zijn niet waar?!

De bekendste autoracecircuits in Nederland zijn die van Zandvoort en Assen. In Belgie denk je al gauw aan Spa-Francorchamps, Zolder en Mettet.

 

Om in wedstrijdverband mee te kunnen doen, heb je een officiële licentie nodig, maar dat geldt voor elke motorsportvariant. De keuze in verschillende klassen zijn groot: Niet alleen is er de keuze tussen toerwagens en formulewagens, maar ook in niveau zijn er grote verschillen. Ons advies, orieënteer je van tevoren heel goed, want de sport wordt op dat niveau bijzonder duur, zeker als je een verkeerde keuze maakt en daardoor vroegtijdig moet overstappen waardoor je je investering extra vroeg moet afschrijven. Wil je hier meer informatie over, neem dan contact met ons op en we helpen je verder.

 

Rally racen

Rally’s race je off road op special daarvoor afgezette parcours. Ze varieren per pk klasse groep en je hebt ze zelfs voor historische raceauto’s. De nostalgie van de motorsport komt in die races volledig tot zijn recht.

 

 

 

 

 

 

Oval Racing

Deze vorm van autosport wordt verreden op een oval circuit van asfalt of in mindere mate van beton, waarbij alleen maar linksom wordt gereden met alleen linkerbochten. De oorsprong van deze variant van motorsport is gelegen in de Verenigde Staten van America. Ook in Nederland vind je verschillende “Oval” circuits zoals het Midland circuit in Lelystad met de Nederlandse Ovalracing Vereniging en de Noord Nederlandse Oval organisatie in Ter Apel Groningen. Deze asfalt circuits variëren in lengte van 300 tot 600 meter voor de kortere ovals, met vastgestelde baanbreedten en met betonnen of massieve wanden de zogenaamde “boarding”, dit voor de veiligheid. Om het nog spectaculairder te maken moeten de snelste deelnemers achteraan in het startveld starten en zich dan naar voren werken wat zeer spectaculaire wedstrijden oplevert.

 

 

Auto speedway

De NOV Autospeedway in Lelystad heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een multifunctioneel nationaal auto- en motorsport centrum. De lengte van de maar liefst twee oval circuits bedragen respectievelijk circa 400 en circa 600 meter in lengte. Ook voor deze motorsportvariant geldt dat de snelste deelnemers achteraan moeten starten mede voor het creëren voor het nodige spektakel.

 

 

 

Dirt track racing

De huidige vorm van Dirt Track Racing vindt zijn oorsprong in de jaren vijftig van de vorige eeuw  en bestaat vaak uit een wedstrijd op een weiland, op een onverharde ondergrond meestal van klei. Naast de onverharde (klei)baan circuit werd in die tijd vaak een greppel of sloot rondom gegraven voor de veiligheid van het publiek en met daar weer achter een paar strobalen en een gespannen touw waarachter het publiek zich toen bevond. Deze oorspronkelijke autocross vorm is nu geëvolueerd tot een moderne hedendaagse vorm van autosport genaamd Dirt Track Racing op permanente of semi permanente circuits. Circuits met een geprepareerde ondergrond van o.a. klei met aanvullende veiligheids voorzieningen zoals betonnen boardings bij de permanente circuits.

Nog steeds word er gereden op onverharde circuits maar deze banen zijn nu ook geprepareerd tot vlakke kleibanen. Bij deze motorsportcariant wordt ook alleen linksom wordt gereden met alleen 2 of 3 linker bochten. Er zijn binnen de Dirt Track Racing verschillende klassen waaronder de speciale Stockcar Formule 1 wagens met wel 600 pk of meer. Omdat wordt gereden op geprepareerde banen van o.a. klei wordt daarom gesproken over Dirt Track Racing overeenkomend met de Engelse en Amerikaanse benaming voor deze vorm van autosport.

De variant kent ook een zogenaamd omgekeerd startveld. En daarbij is in sommige klassen zelfs onderling contact tijdens wedstrijden toegestaan wat nog tot meer spanning en sensatie leidt.

 

 

 

 

Formula racing

De meeste aandacht krijgt de formule racing. Niet ontkent kan worden dat dit het Max Verstappen effect is. Maar denk ook aan Nyck de Vries die afgelopen jaar ook wereldkampioen is geworden in de Formula E(electric). Wat dat betreft zijn we in Nederland dit jaar verwend met 2 wereldkampioenen. De bekendste klassen zijn de formule 4, 3, 2 en 1 klasse en uiteraard de E(lectric) klasse. Maar vergeet ook niet Veekay in de Indy car series. Deze drie coureurs zijn de voorbeelden voor vele jonge talenten in deze sport.